Mi minősül reklámnak?

Mi a tilos egy reklámban?

Mit kell kötelezően feltüntetni a reklámban?

Online reklámokra van speciális szabály?

Elegendő, ha a részletekről utólag, egyéb felületeken, pl. weboldalon tájékozódhat a fogyasztó?

Mikor megtévesztő egy reklám?

Ha a reklám valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót az áru valamely lényeges tulajdonsága tekintetében és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg.

Ha valótlan információt közölsz vagy valósat, de azt olyan módon, hogy abból a valóságtól eltérő következtetést vonhat le a fogyasztó, akkor az megtévesztő, és ezért tilos.

A megtévesztés mulasztással is megvalósulhat, így például, ha valamely lényeges információs nem közölsz a reklámban, vagy ha azt elrejted, homályos, érthetetlen, félreérthető vagy időszerűtlen módon közlöd.

Fontos a reklámok értékelése során, hogy nem az számít, hogy ténylegesen megtévesztetted-e a fogyasztókat, hanem, hogy a reklám alkalmas-e a megtévesztésre. Elegendő tehát a megtévesztés lehetőségének fennállása.

A szabályozás célja, hogy a fogyasztó kellő információk birtokában dönthessen arról, hogy megvásárol-e egy terméket, igénybe vesz-e egy szolgáltatást.

Tipikus megtévesztés:

  • eltérő nyereménytárgy kommunikálása (pl. vásárlási utalvány a nyeremény, miközben a reklámban készpénzt hirdetsz);
  • valamely részvételi, igénybe vételi feltétel elhallgatása;
  • ingyenesség állítása, miközben az csak bizonyos feltételek esetén érhető el;
  • akció, nyereményjáték időtartamának elhallgatása.

Az összehasonlító reklám

Mit kell tudni az apróbetűről, csillagozásról?

Reklámban szerepelhet idegennyelvű szöveg?

Mely információkról köteles a vállalkozás tájékoztatni engem?

Hova jegyezheti fel panaszait az elégedetlen fogyasztó?

A fogyasztó a bíróságon kívül még milyen módon érvényesítheti jogait?

Miként indítható el a békéltető testületi eljárás?

Milyen döntéseket hozhat a békéltető testület?

Mire kell figyelnie a vállalkozásoknak a termékeik reklámozásához használt szlogenekkel kapcsolatban?

Mire érdemes ügyelni a reklámállítások bizonyítása kapcsán?

Ki minősül a reklámjogban gyermekkorúnak, fiatalkorúnak és kiskorúnak?

Milyen gyermekekhez kapcsolódó reklámtilalmak vannak?

Vannak korlátozások a reklámozás helyére vonatkozóan is?